تكان های شدید آسانسور در زمان شروع حركت
نوشته شده توسط : الفباوب

همه ما طی زندگی خود تا كنون چندین بار سوار آسانسور هایی شده ایم كه در زمان شروع و پایان حركت تكان های شدیدی می خورند دراين مقاله می خواهیم درباره قطعه ای در آسانسور صحبت كنیم كه وظیفه پیشگیری از آن تكان های شدید و اطمینان از حركت نرم آسانسور را بر عهده دارد یعنی درایو آسانسور صحبت كنیم.

تعمیر آسانسور در جنوب تهران

تعمیر آسانسور در شرق

تعمیر آسانسور در شمال تهران

تعمیر آسانسور در غرب

درایو آسانسور چیست؟

طبق قوانین نیوتن اجسام میل به حفظ حالت خود دارد، یعنی جسم ثابت دربرابر شروع حركت و جسم متحرك دربرابر متوقف شدن از خود مقاومت نشان می دهند؛ حال با توجه به اين قانون می توانیم توضیح دهیم چرا در زمان شروع و پایان حركت بعضی از آسانسور ها مسافران با تكان های شدیدی روبرو می شوند؛ موتور آسانسور های قدیمی دو سرعته بودند یعنی سرعت آسانسور ناگهان از صفر به حداكثر و بلعكس می رسید اين تغییر سرعت ناگهانی و میل به حفظ حالت اجسام باعث ایجاد تكان های شدید در زمان شروع و پایان حركت آسانسور می شد.

درایو آسانسور قطعه ایست كه با تغییر فركانس دور موتور را تغییر می دهد، درایو آسانسور با اعمال فشار ریزی در موتور آسانسور باعث دور گرفتن آرام موتور آسانسور می شود، اين امر باعث سرعت گرفتن آرام موتور آسانسور و ایجاد حركت یكنواخت در همه طول حركت می شود؛ در بعضی از آسانسور ها مسافرین حتی متوجه شروع و پایان حركت نمی شوند.

درایو آسانسور چگونه كار می كند؟

درایو آسانسور توان ورودی با ولتاژ و فركانس ثابت را به توان خروجی با ولتاژ و فركانس متغییر تبدیل می كند، همانطور كه پیشتر اشاره شد دور موتور آسانسور تابعی از فركانس منبع تغذیه آن است؛ درایو نخست جریان برق شبكه را به ولتاژ مستقیم تبدیل می كند سپس با استفاده از اينورتر مجدد ولتاژ را به ولتاژ متناوب با فركانس و ولتاژ متغییر تبدیل می كند؛ درایو آسانسور با كنترل فركانس می تواند دور موتور آسانسور را از صفر تا چندین برابر دور موتور اسمی موتور آسانسور به صورت پیوسته تغییر دهد.

در يک درایو ولتاژ پائین قسمت اينورتر متشكل از سوئیچهای قدرتی است كه با سوئيچ زني متناوب سيگنال خروجي با فركانس مورد نظر را توليد می كنند. اين كليدها در سالهای اخیر تغییرات تكنولوژيک زیادی پیدا كرده اند. با ورود سوئیچهای قدرتی مثل IGBT كه هم توانايي كار در قدرت هاي بالا و هم سرعت بالاي سوئيچ زني را توأماً به همراه دارد زمینه برای طراحي درایوهای با قیمت مناسب و كارايي بهتر فراهم شد؛ درایوهای vvvf نسل جدید باعث شده اند كه موتورهای سه فاز و پردوام ،ارزان و كارآمد، همراه با استهلاك بسیار كم مبدل به سیستمهای محركه كنترل پذیر و بدون نقص گردد.

مزایای استفاده از درایو آسانسور

  1. درایو آسانسور با كنترل دور موتور آسانسور از تغییر ناگهانی سرعت آسانسور پیشگیری می كند در نتیجه تكان های شدید در زمان ایستادن و راه افتادن آسانسور از بین می رود.
  2. درایو آسانسور باعث كاهش تنش های الكتریكی و در نتیجه تنش های مكانیكی مثل تكان های شدید، داغ كردن موتور و….. می شود اين امر خود باعث كاهش استهلاك آسانسور و در نتیجه كاهش هزینه های تعمیر آسانسور می شود.
  3. درایو آسانسور از افزایش ناگهانی جریان برق زمان راه اندازی موتور آسانسور پیشگیری می كند و باعث كاهش تداخل بین دستگاه های مصرفی برق می شود.
  4. استفاده از درایو آسانسور باعث می شود كه آسانسور به كنتاكنور های كوچكتری نیاز داشته باشد كه در نتیجه باعث كاهش صدای آسانسور می شود.
  5. از درایو آسانسور می توان برای راه اندازی، متوقف كردن و چپ گرد، راست گرد كردن دستی موتور آسانسور استفاده كرد
  6. درایو آسانسور با سرعت و گشتاور تنظیم شده ای موتور را راه اندازی می كند اين امر باعث محافظت از ديگر قطعات در مقابل اضافه بار و خطا های موتور می شود.




:: بازدید از این مطلب : 200
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: